علوم ارتباطات /اقتصادی /اجتماعی/نفت وانرژی
رضا طاهری - روابط عمومی
 
 
۱۳۸٩/٥/۱٤ :: ٤:٢۳ ‎ق.ظ ::  نويسنده : رضاطاهری

کلیات تشریفات :

اشاره به بعضی مراسم ، مجالس و عنوان کردن بعضی از برنامه‌های آنها برای خوانندگان مفید است. پذیرایی مسافرت، جلسات مراسم، سمینار، بازدید نمایشگاه از جمله این مراسم و مجالس است.

یکی از این مراسم پذیرایی است که بر دو نوع است :

الف) پذیرایی میهمانان خارجی                     ب) پذیرایی میهمانان داخلی

الف) برنامه پذیرایی از میهمانان خارجی :

v    هتل محل اقامت تهیه کردن : اولین کار برای مهمانان خارجی تهیه هتل است

v    تهیه برنامه غذایی : معمولا در بحث دیپلماسی و امور خارج بین الملل، از کشور مبدا به کشور مقصد گفته می شود .

v  سرویس رفت و آمد ؛ در موقع ضرورت اتومبیل تشریفات تامین شود) . اتومبیل تشریفات در سطح جهانی مشترک و با رنگ مشکی است .

v    تهیه برنامه و تعیین اعلام محل جلسات با نظر میزبان

v  کسب اجازه از اماکنی که مورد بازدید قرار می‌گیرند : هر دیپلمات خارجی که وارد کشور می شود یا اینکه از کشور ما به آن جا می رود ، از یک  سری آثاری که برای آن ها  خیلی ارزش قائل ا ند ، بازدید می کنند .

v    همراهی گروه در تمام مدت اقامت: به بهانه های مختلف از جمله سال گرد تولد همسر و غیره مهمان را رها نکنند.

v    تهیه بلیط هواپیما از طریق تدارکات : از طریق تدارکات و کارپرداز انجام می شود .

v  تنظیم برنامه استقبال و مشایعت در فرودگاه (در صورت لزوم از طریق پاویون): ورود مهمانان خارجی از طریق سالن انتظار نیست 

v    انجام خدمات گمرکی

v    تهیه محل مناسب و تنظیم برنامه وقت آزاد میهمانان

v    نظارت در امور برگزاری میهمانی‌های که واحدهای مختلف برای میهمانان خود می‌دهند

v    تهیه هدایای مناسب

v  هماهنگی با رسانه‌ها وخبرگزاریهای جهت پوشش خبری: در خصوص مسافرت وزیر و وزرا ، حداقل بیست روز قبل مدیر دستگاه مربوطه مطلع می شود و ممکن است بنا به دلایلی اعلام نکند در مسافرت های مسئولیت، برگزاری حداقل یک کنفرانس خبری  برای مسئول مدعو میتواند او را راضی نگه دارد .

v    دعوت کردن از مترجم مورد نیاز

ب ـ برنامه‌های پذیرایی از میهمانان داخلی:

v     تهیه برنامه و تعیین محل لسات

v    تهیه هتل و خوابگاه : در صورت لزوم داخل پوشه ای کل برنامه پذیرایی قید شده است حتی نوع غذای مراسم

v     تنظیم برنامه پذیرایی در طول مدت اقامت

v     راهنمای و همراهی گروه در کلیه برنامه‌ها

v     تنظیم محل مناسب جهت میهمانی‌ که کارمندان سازمان می‌خواهند تماس بگیرند.

v     کسب اجازه لازم جهت اماکن مورد نیاز.

مسافرت

مسافرت از مراسم دیگری است که تشریفات خاص خود را لازم دارد و دو گونه است.

الف) مسافرتهای خارجی                                ب) مسافرتهای داخلی

الف) سفرهای خارجی:

v    تهیه بلیط با هماهنگی دفتر تدارکات

v    هماهنگی با وزارت مربوطه و امور خارجه جهت تنظیم برنامه مسافرت

v    حضور نماینده تشریفات در سفرهای خارجی بالاترین مقام مدیریت جهت انجام تشریفات

ب) سفرهای داخلی :

v    تنظیم برنامه سفر مدیریت با هماهنگی دفتر رئیس سازمان

v    تهیه بلیط و تعیین محل اقامت با نظر مدیریت سازمان

 

 تشریفات جشنواره

v    انجام امور تشریفاتی جشنواره

v    نظارت بر انتخاب جوایز و تهیه آن

v    برنامه‌ریزی و برگزاری مراسم توزیع جوایز

v    تهیه کارت دعوت و بروشورهای مربوط به جشنواره

v    دعوت از میهمانان جهت شرکت در جشنواره

 

چه برنامه‌هایی در مراسم وسالگردها عموماً توسط روابط عمومی پیگیری می‌شود؟

( منظور از برنامه ویژه مراسمی است که هر کدام از سازمان ها و نهادها در طول سال ، یک روز یا یک هفته مراسم ویژه ای دارند . مثلاً هفته نیروی انتظامی یا هفته تعلیم و تربیت و ...)

v    تهیه فهرستی از سالگردها و مراسم ویژه

v    تهیه برنامه جهت مراسم افتتاحیه.

v    برگزاری اعیاد و روزهای تاریخی و سیاسی.مثلا عید سعید قربان و غیره

v    ارسال کارت تبریک به وزارتخانه‌ها و سازمانهای مختلف.

v    ارسال کارت تبریک برای میهمانان و همکاران در خارج کشور.

 

مفهوم ارتباطات:

انسان موجودی با طبع اجتماعی است و این اجتماعی بودن او به این معناست که نیازمند برقراری ارتباط وزندگی کردن با دیگران است، اما زندگی با دیگران منتهی به برداشتها و توانایی‌های خاص است که آدمیان در گردونه جهان  می‌آموزد. ارتباطات و بهتر زیستن امروزه در تمامی زندگی ما رسوخ (نفوذ) کرده است و می‌توان گفت ارتباطات کلیه فعالیت‌های ما اعم از گفتاری، نوشتاری و کرداری است؛ به طوری که با انجام درست آن تفهیم و تفاهم و انتقال معنی از کسی به کسی دیگر ویا از فردی به گروهی و یا از گروهی به گروهی دیگر امکان پذیر می شود .

 

 

 

 تشریفات در روابط عمومی

تشریفات هنر روابط عمومی است ، اما فقر منابع و مطالب این موضوع در ادبیات روابط عمومی به طور کلی مشهود است. در واقع نشریات شهود و تزئین و احترامی است که در فرآیند ارتباطات اتفاق می‌افتد و بایستی جایگاه خود را در روابط عمومی واحدی به نام مراسم تشریفات ایجاد شده است.

 

 ارتباطات غیرکلامی

با توجه به اینکه تشریفات بخش غیرکلامی ارتباطات چهره به چهره (رو در رو) است توجه به ارتباطات غیر کلامی ضروری است و کارشناسان روابط عمومی به خوبی بایستی از تجربیات بهره گیرند به طور کلی کانالهای غیر کلامی به انواع مختلف تقسیم کرد.

v      زبان بدن (حرکت گفتاری)

v      صداهای آوایی (شبه صوتی)

v      فضا (مجاورت)

v      مصنوعات (لباس و لوازم آرایشی ....)

v      زمان (زمانی)

v      شامه (بو)

v      زیبا شناسی (موزیک و رنگ)

v      مشخصات فیزیکی (شکل بدن اندازه و رنگ پوست)

 

معاشرت در ارتباطات : با توجه به این اصل که روابط عمومی فرصتی است که برای افزودن دوستان و دوست پیدا کردن ، «روابط عمومی چی» ، بایستی فروتن منظم و متبسم باشد و در سلام کردن پیشگو شود ، منظم باشد           و سر وقت و با برنامه کارها را انجام دهد و همچنین چهره ای شاد داشته باشد .

 

 حریم: (چهار چوب اختیاری)

بیشتر مردم در ارتباطات چهره به چهره فاصله‌های خاصی از یکدیگر قرار می‌گیرند که به آن حریم می‌گوییم. عمده‌ترین گونه‌های حریم 4 نوع است که به فاصله زمانی ارتباط و میزان اعتقاد افراد به یکدیگر بستگی دارد.

v    فاصله یا حریم خصوصی : (چهار دیواری اختیاری)

v  فاصله یا حریم شخصی: مثل زیورآلاته خانم ها ـ آقا نمی‌تواند النگو دست کند فقط متخصص منزل ویا محدوده‌ای است که فرد است و اختیار آن را دارد و معمولاً رعایت نمی‌شود

v  فاصله یا حریم اجتماعی(جامعه ، شهر) : اجتماعی که از تعداد کثیری تشکیل شده است مثلاً نمی‌توانید دست روی بوق ماشین خودتان بگذارید و بگوئید ماشین از خودم است.

v  فاصله یا حریم عمومی: مثلاً پارک ها، سینما ، که در این مکان‌ها فردی حق سیگار کشیدن را ندارد.                (حریم عمومی، اجتماع نیست.)

 

 آدابی را که در ارتباطات رودر رو مؤثرند نام ببرید؟

v  سلام و احوالپرسی : یکی از نکات مهم این است که سلام کردن وظیفه اخلاقی کوچکترها بوده و بزرگترها وظیفه دارند با گرمی به آن جواب دهند .

v    دست دادن : نوعی ادای احترام ابلاغ دوستی و تایید صمیمت است نه رفع تکلیف

v  لباس و پوشش ظاهری : هنگامی که برای اولین بار با کسی روبرو می شوید وضع ظاهری شما خیلی موثر است . مهم پوشیدن لباس لوکس و شیک نیست مهم نظم و نظافت آن است میزبان بایستی مرتب باشد لباس اتو شده و بدون لک بپوشد . پیراهن تمیز و کفش واکس زده داشته باشد .

v  نحوه معرفی و آشنایی : اصول کلی معرفی این است که همیشه باید کوچکتر را به بزرگتر معرفی کرد افرادی که سطح علمی و شغلی پایین ترین دارند به افراد مافوق معرفی می شوند البته در سطوح مساوی شغلی و علمی جوانان را به مسن تر ها و آقایان را به خانم ها معرفی کنند. یکی از نکات مهم این است که وقت کسی به دیگری معرفی شود فرد مقابل بایستی به فردی که معرفی می شود دست بدهد و ابراز خوشحالی از آشنایی با او را داشته باشد . ضمنا ً از معرفی افراد با نام کو چکتر خودداری کنید .

 

  محورهای عمده جذب مشتری را نام ببرید.

 برای جذب مشتری معمولاً سه محور را باید مدنظر قرار داد:

الف) نگرش مثبت : آنچه می تواند یک  فرد را در نگرش مثبت و احساس مطلوب یاری کند ، توجه به اخلاق در هنگام برقراری ارتباط با مشتری است؛ یعنی باید معیارهای اخلاقی مورد قبول جامعه را محترم بشمارد و از آن ها پیروی کند . لذا فرد با اخلاق در هنگام ارتباط با مشتری باید :

1- اگاهانه طرف مقابل ( مشتری ) را در معرض مطالب نادرست یا ناقص قرار ندهد .

2- به طور عمده حقیقت را تغییر ندهد یعنی همان چیزی که هست همان را بگوید . خودش کم و زیاد نکند

3- سطحی آگاهی شنونده را با ارائه حقایق لازم و ضروری تعاریف توصیف ها اطلاعات مستند و دقیق ارتقا دهد .

4- احساس مثبت در مشتری ایجاد کند یک کاسب خوب این استکه مخ مشتری را بزند

ب) حرفه‌ای بودن

ج) مخالفت نکردن با مشتری تحت هر شرایط

 

 منظور از این محورها (جذب مشتری )چیست؟

ü  با همه مشتریان و مراجعه کنندگان سنجیده رفتار کنید.

ü  خوب گوش بدهید و سپس پاسخ دهید.

ü  با توجه به نیاز مشتری عمل کنید.

ü  از سرزنش دیگران ناراحت نشوید.

 

نقش ارتباطات در مشتری گرایی :

در یک تعریف کلی ارتباطات فرایندی است اگاهانه یا نااگاهانه خواسته یا ناخواسته که از طریق ان احساسات و نظرات به شکل پیام هایی کلامی و یا غیر کلامی بیان گردیده است و سپس ارسال دریافت و ابلاغ می شود . و به تعبیر دیگر ارتباط عبارت است از عملی که طی آن یک یا چند نفر به تبادل خبر اطلاع نقطه نظر ها ،  گرایش ها ، تجارت خود می پردازند .

الف - ارتباطات گفتاری: در ارتباطات گفتاری باید از کلمات با دقت استفاده کرد . اگر در مکالمات خود با اشخاص به نتایج مطلوبی نمی رسید نگاهی دقیق تر و عمیق تر به کلماتی بیندازید و در انتخاب کلمات خود دقت نمایید . زیرا هر کلمه ای موجب احساسات و عواطف خاص و عملکرد متفاوتی در ما می گردد و اگر در کلمات در جا  و مکان مناسب خود به کار برده شوند به صورت برگ بر جسم و روح ما اثر می گذارد .

ب - ارتباطات شنیداری: گوش دادن و نقش ان در جذب مشتری

 

 فرآیند تشریفات :

به طور کلی تشریفات 5 مرحله دارد:

الف) استقبال         ب) حمل و نقل           ج) اسکان        د) پذیرایی             هـ ) بدرقه

 

تکنیک سخنرانی:

سخنرانی فن و هنری است که به وسیله آن می‌توان شنونده را اغناء و بر منظور خویش آشنا و ترغیب کرد. این فن کاربرد فراوانی در روابط اجتماعی دارد. از این فن در بازدیدها، سمینارها، گردهمایی‌ها، جلسات مختلف ارتباطات           درون سازمانی و برون سازمانی و دیگرموارد می‌توان بهره جوییم. سخنرانی در واقع بخشی از مرحله پذیرایی است. آگاهی از فن سخن وری برای ما ضروری است. بنابراین برای اطلاع از اهمیت شرایط چگونگی و آداب و روش       سخنوری لازم دیده شده  است : (هفتاد پند در سخن وری نوشته محمدعلی فروغی)

1ـ سخنور باید محفوظات بسیار داشته باشد.

2ـ در سخن وری از کسی تقلیدنکنید وبه تبعیت خود باشید.

3ـ سخن طبیعی باید گفت ومتناسب با موزن باید حرف زد.

4ـ سخن روان و ساده باشد؛ اما نه عامیانه.

5ـ سخن هر چه متنوع‌تر باشد دلنشین‌تر است.

6ـ سخن ور باید خردمند و باذوق و سلیقه باشد.

7ـ سخن ور باید گفتار را خوب تهیه کند ، یادداشت بردارد ، مطالعه و تفکر کند.

 

آداب ارائه سخنرانی :

1-           هر چه صدا طبیعی تر و گفتار شخص ساده تر باشد بهتر است .

2-           لباس خوب و سرووضع مرتب داشته باشد .

3-            حتی الامکان باید طوری صحبت کرد که برای همه قابل فهم باشد .

4-           اگر خسته هستید بهتر است از سخنرانی خودداری کنید، تا دیگران را کسل نکنید.

5-           بهتر است صحبت خود را با مقدمه کوتاهی که موضوع سخنرانی ارتباط دارد ، شروع کنید.

6-           در مناسبترین فرصت اغاز کنید تا همه حضار ساکت باشند .

7-           آرام و استوار بایستید .

8-           به چشمان شنوندگان نگاه کنید .

9-           با انرژی و اشتیاق آغاز کنید .

10-      هنگام سخنرانی فقط به صورت یک نفر از حاضرین نگاه کردن و یا او را مخاطب قرار دادن صحیح نیست .

11-      شمرده و آرام صحبت کنید .

12-      به نوبت به همه شنوندگان نگاه کنید .

 

ویژگیهای هدیه مناسب

هدیه مناسب حتماً هدیه‌ای نیست که بزرگ و گران و خیلی شیک باشد ؛ بلکه هدیه‌ای است که صمیمانه و با توجه به روحیه میهمانان انتخاب شده باشد.

2ـ بهتر است که هدیه‌ای که گرفته‌ایم خیلی گران نباشد.

هدیه نبایستی بیش از حد بزرگ باشد که حمل و نقل آن مشکل به وجود آورد.

4ـ حتماً بهتر است بر روی هدیه یک شاخه گل اهدایی نصب شود.

هدایای فرهنگی برای هر مناسبتی به خصوص برای اهل فرهنگ اگر جایگزین حق الزحمه نشود بهتر است.

6ـ هدایا بایستی طوری انتخاب شوند که اولویت نگهداری داشته باشند.

 

نحوه معرفی و آشنایی :

ý در تشریفات هیچ  چیز را نباید کوچک شمرده و همیشه باید رعایت حداکثر ادب را کرد. برای آشنا شدن با معرفی به کسی باید نام و نام خانوادگی خود را بگویید .

ý یک سری قوانین اجتماعی وجود دارد که رعایت برخی از آن ها برای معرفی و آشنایی لازم است : بدین ترتیب که افرادی که دارای سطح پایین تر هستند، باید به افراد والا مقام معرفی کرد و نه برعکس !                                    در سطوح مساوی جوانان به مسن تر ها و یک شخص به دو یا چند نفر معرفی می شود .

ý هنگامی که در یک جمع یک شخص را به چند نفر معرفی می کنند معمولا با صدای بلند نام و نام خانوادگی او را می گویند و سپس شخص معرفی شده به آرامی به جمع بندی تعظیم می کند. تعظیم کردن جداگانه به تک تک افراد جایز نیست. اگر کسی دو نفر را می خواهد با هم ‌آشنا کند ، او خود باید نام معر فی شنوندگان را بگوید. در این موقع نیز باید گفت ( آشنا شوید ) زیرا این شیوه مودبانه نیست .

ý در صورتی که معرفی کننده افراد همسن را با یکدیگر معرفی می کند باید شخصی که کمتر آشناست به شخصی که آشنایی بیشتر با او دارد معرفی کند و توجه داشته باشید که اعضای خانواده به طور معمول بدون ذکر نام نام خانوادگی معرفی می شوند: مثلا گفته می شود آقای احمد! اجازه بدهید شما را با پسرم علی ‌آشنا کنم!

ý در میهمانی ها ، دیدارها و دیگر موارد مشابه برای معرفی شدن به دیگران بهتر است به آشنا یا اعضای خانواده میزبان متوسل شویم .

 

میهمانی :

 

1ـ هرگز تاخیر نکنید.

2ـ اگر برای مهمانی‌های صبحانه ، ‌ناهار ،  شام و حتی چای دعوت شده‌اید ، تا زمانی که خانم یا آقای میزبان شما را به نشستن بر میز دعوت نکرده‌اند، ننشینید.

3ـ خیلی نزدیک و خیلی دور از میز نشینید.

4ـ دستمال سفره را در یقه‌تان قرار ندهید و به سینه نچسبانید.

5ـ دستمال سفره را روی زانو قرار دهید.

6ـ سوپ را با قسمت انتهایی قاشق نخورید.

7ـ برای بار دوم تقاضای مجدد نکنید ؛ شاید واقعاً وجود نداشته باشد.

8ـ سعی کنید آخرین قاشق سوپ و آخرین تکه گوش خود را نخورید.

9ـ روی بشقاب خم نشوید و حتی الامکان راست بنشینید

10ـ اگر چیزی می‌‌خواهید از بشقاب دیگری بر ندارید.

11ـ نان را با چنگال برندارید و از تکه‌های نان بریده شده تکه جدا نکنید و بروی تمام نان گره نمائید و نان‌های ریز شده را داخل سوپ نریزید.

12ـ با چاقو غذا نخورید.

13ـ خیلی تند غذا نخورید.

14ـ دهانتان را از غذا پر نکنید اگر غذا در دهانتان است صحبت نکنید.

15ـ آرنج‌تان را بلند نکنید. آرنج‌ها بالاید در پهلو قرار گیرد و آنها را روی میز قرار دهید.

16ـ لیوان نوشیدنی را خیلی بلند نکنید.

17ـ در صورت وجود استخوان در غذا باید آن را از دهان بیرون آورده و بر روی چنگال که به لب چسبیده قرار داده و سپس آن را در بشقاب بگذارید.

18ـ اگرخدمه‌ای در نزدیکی شما قرار دارد (در هتل یا رستوران) از فردی که در کنار شماست نخواهید که چیزی به شما بدهد و شما را کمک کند.

19ـ با دستمال سفره چنگال ودیگر متعلقات میز بازی نکنید.

20ـ صورت خود را با دستمال سفره پاک نکنید چون دستمال سفره مربوط به پاک کردن روی لب است.

21ـ دستمال سفره را بعد از غذا تا نکنید.

22ـ اگر قصد دارید که با کسی که در کنار شما است صحبت کنید، به دیگری که آن طرف نشسته پشت نکنید.

23ـ بر روی صندلی عقب نروید و لم ندهید.

24ـ همیشه سعی کنید آرام باشید و حرکت اضافه انجام ندهید.

25ـ کارد و چنگال را از دست‌تان نیندتازید ولی اگر افتاد دست پاچه نشویدت وبدون توجه به مسأله پیش آمده یکی دیگر درخواست کنید.

26ـ اگر نیاز به خلال دندان دارید سر میز از آن استفاده نکنید در غیر اینصورت این کار را پنهانی انجام دهید.

27ـ سر میز از بیماری‌هایتان صحبت نکنید.

28ـ نامه‌ها و مدارک را زیر میز مطالعه نکنید.

29ـ با اقامت طولانی در مهمانی از مهمان نوازی میزان سوء استفاده نکنید.

 

مجامع :

1ـ سخنان هم صحبت خود را قطع نکنید

2ـ با کنایه با کسی شوخی نکنید

3ـ دیگران را بخاطر رفتارشان سرزنش نکنید.

4ـ متوجه افراد مسن باشید مثلاً پیرمردها و پیرزن‌ها

5ـ به دنبال فرصتی برای بذله گویی نباشید.

6ـ سر مسائل جزیی بحث نکنید.

اماکن عمومی:

1ـ هنگامی که در خیابان قدم می‌زنید چیزی نخورید.

2ـ با اطرافیان ورهگذران مؤدب باشید.

3ـ متین و آرام راه بروید.

 

آئین استفاده از پرچم در اعیاد ملی و مذهبی :

1ـ در اعیاد رسمی ملی و مذهبی می‌توان به تعداد بیشتر پرچم جمهوری اسلامی ایران را در محلهای مناسبی       نصب کرد.

2ـ فهرست اعیاد رسمی و ملی و مذهبی در آئین تشریفات جمهوری اسلامی ایران می‌باشند.

3ـ هنگام مسافرت رئیس جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور پرچم جمهوری اسلامی ایران در طول توقف در کشور میزبان در محل اقامت ایشان برافراشته می‌گردد. در این خصوص می‌بایست عرف کشور محل توقف مورد عنایت قرار گیرد.

 

آئین نیمه افراشته کردن پرچم :

1ـ هنگام عزاداری عمومی پرچم جمهوری اسلامی ایران به تعداد روزهایکه رسما از جانب دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود به صورت نیمه افراشته در خواهد آمد.

2ـ هنگام اعلام عزای ملی در یک کشور خارجی به نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور طبق عرف محل و به تعداد روزهای اعلان شده پرچم را به صورت نیمه افراشته در خواهند آورد.

3ـ در صورت فوت رئیس ماموریت دیپلماتیک و یا کنسولی جمهوری اسلامی ایران به مدت یک روز به صورت نیمه افراشته در خواهد آمد.

4ـ برای نیمه افراشته کردن پرچم را به طور کامل برافراشته و سپس به اندازه یک چهارم ارتفاع میله پرچم آن را    پایین آورید.

 

نشانه‌ها :

نشانه‌ها و مدال‌های جمهوری اسلامی ایران:

تعریف: نشانه‌های دولتی (غیرنظامی) نشانه‌های دولتی طبق مقررات این آئین نامه افراد نشانه دریافت اعم از اتباع جمهوری اسلامی ایران یا اتباع خارجی اعطاء می‌شود به  ترتیب عبارتند از:

الف) نشانه‌های عالی که به ترتیب ارجحیت دارند به شرح ذیل است:

1ـ انقلاب اسلامی 2ـ استقلال 3ـ آزادی 4ـ جمهوری اسلامی

ب) نشانه‌های تخصصی که  عبارتند از:

1ـ دانش              2ـ پژوهش                  3ـ لیاقت ومدیریت                     4ـ عدالت

ج) نشانه‌های عمومی عبارتند از:

1ـ سازندگی              2ـ خدمت                  3ـ کار وتولید                      4ـ شجاعت

 5ـ ایثار                            6ـ تعلیم و تربیت         7ـ فرهنگ و هنر                  8ـ ادب فارسی

البسه :

1ـ نسبت به جزئیات لباس‌تان بی‌اعتنا نباشید. (قبل از مسافرت و قبل از پوشیدن)

2ـ لباس‌های رنگ روشن ویا رنگارنگ وپر نقش ونگار نپوشید. (بخاطر عدم جلب توجه دیگران)

3ـ هرگز در مهمانی‌ها مجامع عمومی یا در خیابان‌ موهای خود را شانه نزنید و کفش‌ها را پاک نکنید.

 

دعوت نامه

1ـ زمانی که در دعوت نامه دریافتی تقاضای پاسخ وجود داشته باشد، باید با تلفن یا کتبی از این که دعوت را پذیرفته‌اید یا نه ، خبر بدهید.

2ـ توجه داشته باشید که اگر به دعوت پاسخ مثبت دادید، باید حتماً در مهمانی‌ شرکت کنید.

3ـ حضور پیش از ساعت مقرر ذکر شده در دعوت نامه برای مهمانی توصیه نمی‌شود.

 

کارت ویزیت:

1ـ کارت ویزیت کاربرد بسیار در تشریفات روزانه دارد. ارائه کارت ویزیت در ملاقات ها و آشنایی‌ها لازم است و از آن می‌توان برای یادداشت‌های کوتاه نیز استفاده کرد. کارت ویزیت در اکثر مواقع جایگزین کارت شناسایی است؛ از این رو که کارت باید چاپی و به زبان کشوری که کارت ویزیت را در آن ارائه می‌دهند باشد و روی کارت ویزیت باید نام و نام خانوادگی، شغل آدرس محل کار شماره تلفن فاکس تلفنی و ایمیل قید شود.

2ـ کارت ویزیت ارائه می‌شود تا آشنایی جدید سریع بتواند متن را بخواند و شما را بشناسد.

 

تماس تلفنی :

لحن و آهنگ صدای شما در موقع تلفن زدن یا جواب دادن به تلفن تاثیر روحی زیادی در مخاطب دارد

1ـ برای اینکه صدایتان کاملاً شنیده شود مستقیماً در گوش حرف بزنید.

2ـ موقع صرف غذا مکالمه تلفنی خلاف نزاکت است.

3ـ اگرکسی در خانه شما مهمانی است و می‌خواهد تلفن کند، در کنار او نایستید و به گفته های او گوش ندهید ؛ بگذارید آزادانه صحبت کند



موضوع مطلب : کلیات تشریفات :


درباره وبلاگ
رضاطاهری

کارشناس علوم ارتباطات/رییس روابط اجتماعی در روابط عمومی مناطق نفتخیز جنوب
نويسندگان
RSS Feed